Skip to main content

“Als je geen kennis hebt over social media, moet je het uitbesteden”

Allround ontzorgen. Dat klinkt NGU Business bekend in de oren. Waar zakelijke klanten bij het bedrijf nieuwe hardware aanschaffen, biedt NGU via haar zusterbedrijf RepairCenter ook de mogelijkheid apparaten te repareren. Via Renewhandy verkopen ze daarnaast refurbished smartphones. Om het plaatje compleet te maken kunnen klanten bij Worktoolcenter terecht voor werkkleding, PBM, wegbebakening en kwalitatief gereedschap. Klanten worden dus ontzorgd, maar hoe zit het met de bedrijven zelf? Ruud van der Ark is bij NGU Business verantwoordelijk voor Business Development. “We hadden geen tijd voor social media.”

 

Liever richten op de eigen onderneming

NGU Business probeerde volgens Ruud eerst zelf aan de slag te gaan met social media. “We hadden hiervoor geen vast persoon aangesteld. De ene keer was het iemand van de afdeling Finance, de andere keer een stagiaire”, vertelt Ruud. “Niemand had er tijd voor, iedereen wilde zich gewoon richten op de eigen taken binnen het bedrijf. We vergaten vaak te posten, waardoor ook de vormgeving niet consistent was. Dit had weer als gevolg dat de bedrijfspagina er niet professioneel uitzag. Een duidelijke strategie ontbrak. Wat moesten we überhaupt posten?” Daar moest een oplossing voor komen, vond Ruud. “Ik dacht: als je zelf geen kennis over social media hebt, moet je het uitbesteden.”

 

Betrouwbare partner voor social media

Via LinkedIn kwam het bedrijf rond oktober 2022 in contact met Social Manners. “Er was direct een klik”, vertelt Ruud. “Social Manners straalde vertrouwen uit, waardoor wij het gevoel kregen dat we bij deze partner goed zouden zitten. Ze zijn een jonge frisse wind en snapten niet alleen ons bedrijf en bijbehorende zusterbedrijven, maar ook de markt waarin we opereren. Andere online marketingbureaus hebben we niet gesproken: na het eerste gesprek wisten we genoeg. Social Manners werd onze ondersteunende partner.”

 

Elkaar scherp houden

En zo legden we voor NGU Business en haar zusterbedrijven een stabiele basis voor social media. Dat hield in: regelmatig brainstormen over de contentstrategie, toegang regelen tot de social media kanalen en visuele templates ontwerpen, zodat alle uitingen op social media consistent zouden zijn. “In de beginfase moesten we veel bijsturen”, geeft Ruud toe. “Ik was best kritisch op de vormgeving. Denk hierbij aan de afbeeldingkeuze.” Om de verwachting van beide kanten helder te krijgen, zijn we met Ruud om de tafel gaan zitten. “Dat vond ik fijn”, vertelt hij. “Als er iets niet goed is en je dat niet kunt bespreken, is dat funest voor de samenwerking. Wanneer wij aan onze kant fouten maken, horen we ook graag feedback. Op deze manier houden we elkaar scherp. Na het gesprek lagen we dan ook snel weer op een lijn”, vertelt Ruud.

 

Veel persoonlijk contact

Wekelijks hebben we met NGU Business een meeting om de content te bespreken. “Soms heb ik al akkoord gegeven op de content en is deze meeting niet nodig”, vertelt Ruud. “Toch komen we dan bij elkaar. Dat vind ik heel fijn, want zo weet je toch hoe het met de ander en het bedrijf gaat.” Persoonlijk contact is voor hem heel belangrijk. “Alleen maar heen en weer mailen – en dan als het ware de rekening sturen – vind ik geen samenwerken. Social Manners staat hier hetzelfde in.”

 

Beter zichtbaar op social media

De samenwerking heeft NGU Business en haar zusterbedrijven tot nu toe veel opgeleverd. Ruud: “Voorheen waren we op social media gewoon niet zichtbaar. Nu zijn we constant onder de aandacht. Dat zorgt ervoor dat we vertrouwen uitstralen bij potentiële klanten. Ik vraag klanten vaak hoe ze ons gevonden hebben. Regelmatig is het antwoord dat ze ons via social media hebben gezien.” Ruud ziet onze samenwerking dan ook zeker nog een tijd voortbestaan. “Als ik zo terugkijk op onze samenwerking, kan ik alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben. Naast het beheren van onze social media gaat Social Manners nu klantcases voor ons schrijven. Ik geloof zelfs dat het bedrijf meer kan dan ze nu aan diensten aanbieden. Naar mijn verwachting zal Social Manners heel groot worden.”

Een mooi compliment! Heb jij ook geen tijd om de social media van jouw bedrijf te onderhouden? Wij ontzorgen je graag. Neem hiervoor gerust contact met ons op!

 

Ook social media uitbesteden? Of een klantcase op jouw website?

Maak een afspraak