Skip to main content

Wist je dat bedrijven die regelmatig zakelijke blogs schrijven, gemiddeld 434% meer pagina’s hebben die door zoekmachines worden geïndexeerd? De kans dat je website hoger verschijnt in de zoekresultaten wordt hierdoor aanzienlijk verhoogd. Schrijf je blogs, dan werk je aan je online vindbaarheid. Maar hoe pak je dat aan, als copywriting niet jouw vakgebied is? Als copywriter geef ik je in dit artikel een aantal adviezen voor een sterk zakelijk blog!

Wie, Wat, Waar…?

Een sterke tekst begint bij een sterk verhaal. En een sterk verhaal begint bij de basisregel voor tekstanalyse: de 5W2H-methode. Dat klinkt gelukkig moeilijker dan het is😉. De 5W2H-methode bestaat uit zeven vragen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Hoe en Hoeveel? Je vindt deze vragen altijd in de inleiding van nieuwsberichten en dat is niet zomaar. Door antwoord te geven op deze vragen, krijg je direct een beeld van het complete verhaal. Stel, je zit in de financiële branche en in jouw vakgebied is er een nieuw wetsvoorstel. Essentiële zaken die in jouw blog terug moeten komen:

  • Wie heeft dit wetsvoorstel bedacht?
  • Wat houdt het wetsvoorstel in?
  • Waar speelt het zich af? (Is het bijvoorbeeld een wetsvoorstel dat betrekking heeft op een specifieke gemeente?)
  • Wanneer is dit wetsvoorstel gepresenteerd – of wanneer zal het naar verwachting in werking treden?
  • Waarom is dit wetsvoorstel er?
  • Hoe is werkt dit wetsvoorstel?
  • Hoeveel mensen hebben profijt van dit wetsvoorstel?

Noteer deze 7 vragen en tada: de basis van jouw complete blog over dit onderwerp staat! En nee, je hoeft echt niet precies alle antwoorden op de vragen te weten. Wel is het van belang om zo veel mogelijk van deze vragen te proberen te beantwoorden om je lezer de probleemstelling zo goed mogelijk uit te leggen.

Vaktermen in een zakelijk blog

Werk jij in de wereld van beveiliging? Dan weet je alle ins en outs over de bijbehorende systemen. Jouw klant weet echter slechts dat hij een oplossing wil om bijvoorbeeld een beveiligde werkplek te kunnen realiseren. Om de boodschap van je blog goed over te brengen, is het cruciaal om de taal van de klant te spreken. Vermijd dus te alle tijden vaktermen, die gebruik je ook niet in een adviesgesprek. Hoe zou jij het vinden als ik nu over engagement rate, A/B Testing of Brand Equity zou beginnen? Je bent momenteel gewoon benieuwd hoe je jouw lezers kan voorzien van een interessant blog!

Gezonde clickbait

Een gevoelig onderwerp, maar zéker iets waar je over na moet denken als je wil dat je blog gelezen wordt. We krijgen tegenwoordig zo veel informatie binnen, dat onze hersenen snel een keuze moeten maken: voor welke informatie is wel ruimte en voor welke niet? Goede clickbait overtuigt meteen tot lezen. Maar let op: gebruik als bedrijf nooit de volle honderd procent clickbait. Je moet namelijk niet iets beloven wat je niet waarmaakt. Dat gaat ten koste van het vertrouwen van klanten in jouw bedrijf en lezers zullen je website snel weer verlaten. De clickbait van jouw titel moet dus overeen komen met wat je vervolgens gaat vertellen. Een top clickbait titel voor mijn blog zou zijn geweest: ‘De geheimen van een succesvol zakelijk blog – stap 5 zal je verbluffen. Je denkt direct: wat is stap 5? Ik ga verbluft worden! Dan ben je toch teleurgesteld als ik bij stap 5 zou ‘onthullen’ dat je geen taalfouten moet maken 😉. Daarnaast prikken steeds meer mensen door clickbait heen en werkt het juist averechts. Om jouw titel toch de nodige clickbait te geven, zijn er een aantal super simpele mogelijkheden:

  • Bied je een oplossing aan? Begin met ‘Zo’ of benoem de probleem stelling in een vraag:

Hoe voorkom ik een daklekkage? Zo voorkom jij een daklekkage

  • Ga je een allesomvattend verhaal vertellen? Begin met ‘Alles wat je moet weten over…’
  • Wil je tips geven? Noem het aantal. Bijvoorbeeld: ‘5 tips als je begint met beleggen’. Dit geeft de lezer het idee dat ze het blog snel door kunnen lezen. Extra leuk: het scoort goed in Google!

Maak het zakelijk blog vindbaar

Een blog lezen wordt lastig als deze niet goed vindbaar is. Google moet smullen van jouw gratis adviezen of uitleg! Om het grootst mogelijke publiek te bereiken, heb je professionele hulp nodig. Je website moet bijvoorbeeld een snelle laadtijd hebben en jouw tekst moet aan technische vereisten voldoen. Wij helpen jou dit optimaal te realiseren, maar er is één ding waar je sowieso al zelf mee aan de slag kan. Namelijk het gebruik van linkjes, zowel intern als extern. In jouw blog kun je makkelijk een hyperlink toevoegen naar een ander blog of meer informatie. Lees bijvoorbeeld hier een blog van Merlijn 😉. Schrijf je jouw blog naar aanleiding van een nieuwsbericht? Link dan naar dat artikel!

Twijfel jij aan de kwaliteit van jouw blogs? Ik denk graag met je mee. Stuur me gerust een berichtje!

Julia

Copywriter, Social Manners. Een creatieveling met liefde voor humor, taal en media 📚