Even snel een foto schieten van het bedrijfsuitje en klaar is kees. Zo gaat fotografie voor zakelijke social media er in de praktijk vaak aan toe, met als gevolg dat de foto achteraf niet bruikbaar is. Zonde, wat mij betreft: een goede foto levert veel voordelen op! Met deze vijf simpele tips maak je met je smartphone binnen een handomdraai goede foto’s.
1. Stel het onderwerp centraal
Stel jezelf tijdens de fotografie altijd de vraag: wat wil ik precies fotograferen voor mijn social media? Daar moet de focus op liggen. Dat betekent dat die nieuwe bestelbussen prominent in beeld moet komen, niet links onderin de hoek 😉. Op social media is een goede focus erg belangrijk: je ziet de foto eerder dan de tekst. Wanneer de bestelbussen direct in beeld zijn, hoeft de lezer minder na te denken waar de post over gaat. Vergeet tijdens het fotograferen de omgeving niet. Parkeer de bussen naast elkaar voor het bedrijfspand, in plaats van zomaar ergens langs de weg. Ja, dit kost wat extra moeite, maar het laat klanten wél zien dat je er moeite in steekt. En in jouw vakgebied steek je ook dagelijks moeite in het optimaal helpen van de klant. Bij productfoto’s – zoals apparatuur – raad ik aan een neutrale achtergrond te gebruiken, zodat deze goed opvalt. Of nog beter: gebruik een achtergrond die de huisstijl representeert. Komt de kleur blauw hier bijvoorbeeld in terug? Maak dan een foto van het product voor een blauwe wand!
2. Let op de belichting
Laatst zag ik een foto op LinkedIn die op een zonnige dag genomen was. De wolken waren duidelijk zichtbaar, maar het bedrijfspand? Die stond in de schaduw… En dat terwijl het bedrijf juist het pand wilde benadrukken. De lezer moet zonder context kunnen begrijpen waar de foto over gaat – in dit geval leek dat de wolken te zijn. Een goede belichting in je foto’s is dus cruciaal! Je kunt bij het maken van een foto de belichting naar voorkeur aanpassen, maar dit gaat ten koste van de kwaliteit. Slechte belichting is gelukkig eenvoudig te voorkomen: maak de foto op een ander tijdstip van de dag. Ik hoor je denken: hoe doe ik dat wanneer ik ’s avonds op een evenement ben? Ontdek of er op deze locatie nog andere plekken zijn waar je een foto kunt maken, neem geen genoegen met de donkere zaal waar de sprekers hun woord doen. Is er geen plek met goede belichting? Gebruik voor je social post dan gewoon een foto van het evenement zelf. Kwaliteit staat voorop!
3. Forceer fotografie voor social media niet
Persoonlijke foto’s scoren goed op social media. Breng daarom vooral je team in beeld! Maar hoe zorg je ervoor dat de foto niet geforceerd oogt? Verlaag de drempel door je team te laten wennen aan de camera. Als je merkt dat mensen het moeilijk vinden om een natuurlijke houding aan te nemen, probeer het dan meerdere keren opnieuw. Mensen hoeven tevens niet altijd met hun gezicht in beeld. Je kunt bijvoorbeeld ook foto’s over iemand zijn schouder maken. Een dergelijke foto creëert diepte, wat erg mooi kan zijn. En handig, want zo staat jouw medewerker toch op de foto. Luister vooral naar het team: fotografeer alleen medewerkers die zich hier ook comfortabel bij voelen.
4. Denk na over de camerastand
Wat is beter: horizontaal of verticaal? Dat is een interessante vraag. Veel social posts zien er het mooist uit in een vierkante vorm, dus het is handig om foto’s verticaal te schieten. Verticale foto’s zorgen tevens voor meer interactie, omdat ze het grootste deel van je scherm vullen. Let er echter op dat alles wat je wilt fotograferen op de verticale foto past. Moet je een paar stappen achteruit doen om het bord voor de deur mooi in beeld te krijgen? Controleer dan goed of de beeldverhouding nog klopt. Het bord moet centraal staan, niet de vloer 😉. Mijn tip: maak altijd een horizontale én verticale foto, zodat je keuze hebt uit twee opties. Past de verticale foto niet, dan heb je de horizontale foto altijd nog achter de hand!
5. Check je foto van te voren
Ben je op klantbezoek en wil je hier een foto van maken? Check dan na de klik op de knop direct of deze geslaagd is. Wazige of bewogen foto’s zijn achteraf moeilijk op te lossen. Photoshop en Artificial intelligence kunnen hierin veel betekenen, maar niet alles. Daarbij komt: wil je hier tijd in investeren, als je het met een snelle check kunt voorkomen? Let bij deze check tevens op of er privacygevoelige informatie in beeld is. In plaats van het kenteken van een auto achteraf te moeten blurren, kun je ook op het moment van fotograferen bewust op een andere positie gaan staan. Hoe makkelijk kan het zijn? 😉
Wil je meer weten? Stuur mij dan gerust een berichtje. Ik help je graag alles uit je social media te halen!